Închis la Podgorica, Darko Maver și-a câștigat locul în lumea artiștilor la Bienala de la Veneția. Cei prezenți admirau pe proiectoare operele șocante ale lui Maver, într-un mix de meditație și revoltă pentru soarta celui aflat în detenție.

Ei bine, datele reale sunt altele, performance-ul fiind complet.

Preambul.

Unii artişti au simţit nevoia de a îmbina tipurile de artă. Orlan realizează performance-uri pe care le redă live prin intermediul unui site. Pe lângă faptul că este vorba despre un performance, artista apelează la spaţiul virtual, acolo unde îşi “depozitează” produsul. Da, o depozitare a fost, la urma urmei, și Darko Maver.

Acesta este un artist sârb care este văzut drept un adevărat pionier al net art, în perioada 1993-1998. Operele lui, extrem de şocante, au reprezentat o adevărată problemă pentru regimul politic de la Belgrad, lucru care i-a adus cenzurarea sa şi întemniţarea la Podgorica. În acel moment, lumea artei contemporane a lansat un mesaj de sprijinire a artistului şi de indignare faţă de o astfel de tratare a libertăţii de exprimare artistică. Site-ul pe care erau expuse operele sale a anunţat moartea la Podgorica a lui Darko Maver, iar lumea artei vuia: au urmat simpozioane în memoria acestuia şi articole în presa de specialitate. Surpriză, însă, Darko Maver nu există! Acesta este, de fapt, produsul fictiv al unui grup de artişti din Bologna, numit 0100101110101101.org.

La un anumit timp după ce au publicat poza cu moartea în închisoarea de la Podgorica a lui Darko Maver, artiştii au postat şi poza care arunca vălul de mister din acest caz, iar, printr-un lung comunicat de presă la începutul anului 2000, explicau totul.

Conținut

Proiectul dispune de toate ingredientele: opere de artă şocante a căror existenţă este probată numai de fotografiile de pe site, un spaţiu de lucru actual, anume spaţiul virtual, performance realizat de către grupul de artişti care a avut ideea şi un artist fictiv, care şi-a construit o reputaţie şi o imagine în lumea artei.

“As expected the story spreads all over the world and provokes a heated debate. The reactions are countless and contradictory. During almost two years, dozens of people in Bologna, Milano, Ljubljana, Roma and Venezia have staged «one of the biggest artistic deceptions in recent years» [17]. A performance that elevated media manipulation to the status of art, and that transformed the most radical mythopoeia in one of its highest forms. «If we didn’t kill him – declares Franco Birkut spokesman of 0100101110101101.ORG – and later revealed the prank, Darko Maver would have gone on living and making people speak about him through exhibitions, articles, documentaries and catalogues, nobody would have stopped us in continuing our narration, because this story is just too good to be false»”.

Chiar dacă manifestul oficial se îndreaptă către forţele de manipulare de care dispune spaţiul online, şi în particular de care dispun noile media, Darko Maver este mai mult decât atât.

“The media universe is becoming more and more independent from reality. The fiction of TV, even strongly distorted, depends in any case from reality. In the modern media system, in particular with the development of the Internet, this condition is going to disappear: virtual existence is less and less binded to the real one”.

    Darko Maver nu este atât o provocare împotriva artei, scoasă în afară din interiorul sistemului însuşi, cât mai mult o operaţie împotriva instituţiilor de artă, a stereotipiilor sau convenţiilor existente. În acelaşi timp, transgresând transgresarea transgresiunii proiectul a lovit arta cu propriile arme, indicând că nu este nevoie decât de un singur lucru: spaţiul virtual. Construit pe nimic, din nimic în spaţiul virtual, proiectul propune ca într-un mod similar toţi artiştii să fie la fel: fie fictivi, fie reali concepând numai în spaţiul virtual.

sursa foto